ČÁST ČTVRTÁ – Soutěž o návrh (§102 – §109)
Soutěž o návrh
02.03.2015 Jaký je prováděcí právní předpis podle § 103, odst. 7, zákona č. 137/2006 Sb., ZVZ,, pro soutěž o návrh. Jedná se mi o návrh na parametry připravovaného informačního systému.
soutěž o návrh je specifickým postupem zadavatele, který směřuje k získání návrhu, projektu nebo plánu, není však specifickým druhem zadávacího řízení a nevede k uzavření smlouvy. K uzavření smlouvy je nezbytné provést navazující zadávací řízení. Zadavatel postupuje při realizaci soutěže o návrh výhradně podle jednotlivých platných ustanovení ZVZ, zejména podle ustanovení § 102 až § 109 ZVZ a dalších.
Požadavky zadavatele - realizace včetně architektonického návrhu
20.12.2013 1. Je povinen zadavatel zpřístupnit vítězný architektonický návrh ke kontrole, zda byly dodrženy deklarované požadavky zadavatele - výměry poch, využití a funkce jednotlivých prostorů, dodržení předepsaných norem a předpisů 2. Je nedodržení výše uvedených požadavků důvodem k námitce, odvolání a přehodnocení soutěže 3. Může zadavatel nechat po soutěži vítězný návrh přepracovat, aby dodržel jím zadané parametry
Dobrý den,
Počet porotců
23.05.2013 Dobrý den, ráda bych se zeptala jaký je minimální počet porotců v rámci soutěže o návrh a zda jsou dány nějaké omezující podmínky. Předem velmi děkuji za odpověď. S pozdravem Alena Adamíková
Dobrý den,
pravidla pro složení poroty stanoví § 106 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“). Počet členů poroty však ZVZ neupravuje. Záleží tedy na rozhodnutí zadavatele, kolik fyzických osob jako členů poroty jmenuje. Při ustavování poroty, tedy i při stanovení počtu členů, by však měl zadavatel přihlédnout k povaze a složitosti předmětu soutěže o návrh. Z praktického hlediska lze doporučit, aby byl počet členů poroty vždy lichý, tedy aby porota měla alespoň tři členy.
Porota může být sestavena výhradně z fyzických osob, které musí být ve vztahu k účastníkům soutěže o návrh nepodjaté. Většina členů poroty musí být ve vztahu k zadavateli nezávislá. Nezávislými se rozumí členové poroty, kteří nejsou se zadavatelem v trvalém obchodním vztahu, popřípadě ve vztahu zaměstnaneckém, služebním a obdobném (§ 106 odst. 2 ZVZ). Je-li od účastníků soutěže o návrh vyžadována určitá kvalifikace, musí mít nejméně polovina členů poroty obdobnou nebo rovnocennou kvalifikaci (§ 106 odst. 3 ZVZ).
Složení poroty v soutěži o návrh
12.01.2011 V § 106 odst. 2 zákona je uvedeno, že většina členů poroty musí být ve vztahu k zadavateli nezávislá a za nezávislého člena poroty se rozumí mimo jiné i osoba v zaměstnaneckém či služebním vztahu k zadavateli. Jakým způsobem má tedy zadavatel postupovat při jmenování členů poroty pro hodnocení návrhů? Z jakého okruhu osob může zadavatel členy poroty jmenovat?
Ustanovení § 106 odst. 2 zákona je třeba chápat tak, že méně než polovina členů poroty může být v zaměstnaneckém, služebním či obdobném vztahu se zaměstnavatelem nebo může mít se zadavatelem trvalý obchodní vztah. Ostatní členové poroty však v žádném takovém vztahu se zadavatelem být nesmí. Jejich vztah se zadavatelem musí být jednorázový, směřovaný na účast v porotě soutěže o návrh. Vztah může být úplatný i bezplatný (čestný). Jmenování členů poroty je čistě na zadavateli. Může jmenovat z výše uvedeného okruhu fyzických osob jakoukoliv osobu, která splňuje požadovanou kvalifikaci (příp. podmínky zvláštních zákonů – např. utajované informace, občanství ČR, zletilost, způsobilost k právním úkonům apod.), případně může tyto členy poroty soutěžit ve výběrovém či zadávacím řízení – podle výše celkových odměn za účast v porotě.
Co je myšleno pod § 27 odst. 6 zákona
29.11.2006 V § 103, odst. 4 písmeno b) zákona je odkaz na § 27 odst. 6 zákona, ale § 27 má jen jediný odstavec, který se nijak nečlení. Co s tím?
V ustanovení § 103 odst. 4 písm. b) ZVZ je uveden chybný odkaz. Správný odkaz měl být na § 23 odst. 6 ZVZ, tedy možnost navázat na soutěž o návrh zadáním navazující veřejné zakázky na služby v jednacím řízení bez uveřejnění. Vzhledem k tomu, že ustanovení § 27 neobsahuje ani odstavec 6, ani ustanovení o soutěži o návrh, je třeba ustanovení § 103 odst. 4 písm. b) ZVZ vykládat podle jeho smyslu tak, jako by odkazovalo na ustanovení správné. Při vhodné příležitosti bude tato chyba novelizací odstraněna.