§101
Dobrý den,
v případě, že se otevřeného řízení, užšího řízení nebo zjednodušeného podlimitního řízení při zadávání podlimitní veřejné zakázky na dodávky či služby účastní uchazeč zaměstnávající více než 25 zaměstnanců, z nichž je více než 50 % osobami se zdravotním postižením, je pro hodnocení nabídek rozhodná výše nabídkové ceny tohoto uchazeče snížena o 15 %, přičemž ustanovení § 82 odst. 4 ZVZ tím není dotčeno. Aby uchazeč mohl využít uvedené zvýhodnění, je nezbytné, aby prokázal ve vztahu ke každému ze čtyř předchozích kalendářních čtvrtletí skutečnost, že zaměstnává více než 25 zaměstnanců, z nichž je více než 50 % zaměstnanců osobami se zdravotním postižením podle § 11 vyhlášky č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. Skutečnosti musí být prokázány v nabídce, a to předložením potvrzení místně příslušné krajské pobočky Úřadu práce. Je nepřípustné, aby uchazeč tyto skutečnosti prokazoval prostřednictvím subdodavatelů. S ohledem na předmět plnění veřejné zakázky, respektive pokud existuje předpoklad, že se zadávacího řízení mohou zúčastnit i uchazeči zaměstnávající osoby se zdravotním postižením, doporučujeme zadavateli (není to však jeho povinností, neboť daná věc vyplývá přímo ze ZVZ) uvést do zadávací dokumentace např. následující:
V případě účasti uchazeče, který zaměstnává více než 25 zaměstnanců, z nichž je více než 50 % osobami se zdravotním postižením podle § 11 vyhlášky č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, bude pro účely hodnocení nabídková cena tohoto uchazeče snížena o 15 %.
Uchazeč je povinen předložit potvrzení místně příslušné krajské pobočky Úřadu práce, kterým prokáže zaměstnávání výše uvedených osob. Potvrzení musí být součástí nabídky uchazeče.
Výše uvedené skutečnosti musí prokázat uchazeč o veřejnou zakázku, nikoli třetí osoba (subdodavatel).
Všichni účastníci řízení jsou předem seznámeni se skutečností, že pokud se řízení zúčastní uchazeč zaměstnávající více než 25 zaměstnanců, z nichž je více než 50 % osobami se zdravotním postižením podle § 11 vyhlášky č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, bude takový uchazeč oproti ostatním při hodnocení automaticky zvýhodněn snížením nabídkové ceny o 15 % (vyplývá přímo z ustanovení § 101 odst. 4 ZVZ).
Jak je již uvedeno výše, skutečnosti dle § 101 odst. 4 ZVZ není možné prokazovat prostřednictvím subdodavatele. Zároveň také platí, že v souladu s § 44 odst. 6 ZVZ zadavatel nesmí, a to ani v případě zvýhodněného dodavatele zaměstnávajícího osoby se zdravotním postižením, zcela vyloučit možnost plnit veřejnou zakázku prostřednictvím subdodavatele. I zvýhodněný dodavatel je oprávněn k plnění předmětu veřejné zakázky využít subdodavatele. V souladu se zásadami ZVZ však není možné, aby nabídka zvýhodněného dodavatele byla vybrána jako nejvhodnější a současně byla plněna v celém rozsahu prostřednictvím subdodavatele.
Zadavatel je povinen uveřejnit náležitosti stanovené ZVZ. Podle § 85 ZVZ je zadavatel povinen uveřejnit do 15 dnů od ukončení zadávacího řízení na profilu zadavatele písemnou zprávu, která mj. obsahuje identifikační údaje vybraného uchazeče, odůvodnění výběru nejvhodnější nabídky a uvedení, jaká část veřejné zakázky má být plněna subdodavatelem. Podle § 147a odst. 1 ZVZ je zároveň povinen uveřejnit na profilu zadavatele smlouvu uzavřenou na veřejnou zakázku včetně všech jejích změn a dodatků, výši skutečně uhrazené ceny za plnění veřejné zakázky a seznam subdodavatelů dodavatele veřejné zakázky. Z relevantních ustanovení ZVZ nevyplývá zadavateli povinnost, respektive oprávnění, poskytnout na požádání k nahlédnutí kompletní vítěznou nabídku.
Řádné plnění veřejné zakázky vyplývá ze smlouvy uzavřené mezi zadavatelem a vítězným uchazečem. Vítězem zadávacího řízení se může stát pouze uchazeč, který požadovaným způsobem prokáže kvalifikaci a předloží zadavateli nabídku, která je v souladu se zadávacími podmínkami a která bude, na základě hodnotících kritérií, vyhodnocena jako nejvhodnější.
Vítězný uchazeč, respektive dodavatel, je na základě podepsané smlouvy povinen řádně a včas plnit své závazky v požadované kvalitě a objemu, stanovené v zadávacích podmínkách. Kontrola plnění povinností vyplývajících ze smlouvy dopadá na zadavatele.
V případě, že v průběhu konkrétního zadávacího řízení vznikne pochybnost o zákonnosti postupu zadavatele, je dodavatel oprávněn proti jednotlivým úkonům zadavatele podat námitky, v případě jejich odmítnutí je pak dodavatel oprávněn podat dle § 114 odst. 1 ZVZ návrh k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Návrh k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže je možné podat i po podpisu smlouvy na veřejnou zakázku, nicméně pouze proti skutečnostem vymezeným v § 114 odst. 2 ZVZ. Dále je pak jakákoli osoba oprávněna podat podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže či na příslušný finanční úřad. V případě, že vznikne podezření, že byl v souvislosti s veřejnou zakázkou spáchán trestní čin, může být taktéž celá věc na základě podnětu řešena orgány činnými v trestním řízení.