22 Led
Neoslovený uchazeč o Veřejnou zakázku malého rozsahu
Dobrý den,
v případě veřejných zakázek malého rozsahu – je možnost se přihlásit do této soutěže i když jsme nebyli k tomuto zadavatelem vyzváni? Zadavatel osloví jen min. počet, a právě nemůžeme nikde vyčíst, zda-li se může účastnit i někdo další, aniž by byl zadavatelem vyřazen.
Děkuji
S pozdravem
David Sýkora
v případě veřejných zakázek malého rozsahu – je možnost se přihlásit do této soutěže i když jsme nebyli k tomuto zadavatelem vyzváni? Zadavatel osloví jen min. počet, a právě nemůžeme nikde vyčíst, zda-li se může účastnit i někdo další, aniž by byl zadavatelem vyřazen.
Děkuji
S pozdravem
David Sýkora
Dobrý den,
u veřejných zakázek malého rozsahu (dále jen „VZMR“) podle § 12 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) nemá zadavatel v souladu s § 18 odst. 5 ZVZ povinnost postupovat podle ZVZ, musí však dodržet zásady stanovené pro postup podle ZVZ, a to zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. Podrobnější postup pro zadávání VZMR není zákonně upraven a často jej upravuje vnitřní předpis zadavatele, který musí být v souladu s výše uvedenými zásadami.
Vzhledem k povinnosti postupovat při zadávání VZMR podle zásad rovného zacházení a zákazu diskriminace by zadavatel VZMR v zásadě měl připouštět účast i jiných než jím vyzvaných uchazečů. Pokud však z důvodů snahy o jednoduchost procesu zadávání VZMR (zvláště pokud se jedná o VZMR s nízkou předpokládanou hodnotou) zadavatel stanoví ve svých vnitřních předpisech, že účast uchazečů je omezena na určitý maximální počet, tak při odmítnutí uchazečů nad tento počet nelze jednoznačně dovozovat porušení zásady rovného zacházení. Rozhodně však nesmí zadavatel některé dodavatele přijmout do soutěže nad rámec jím vyzvaných dodavatelů a jiné nikoliv, v takovém případě by se bezpochyby jednalo o porušení zásady zákazu diskriminace.
Zadavatel se však musí řídit i ostatními právními předpisy, které mu ukládají povinnost řádně hospodařit s majetkem (dodržovat zásadu hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti): např. organizační složka státu má povinnost řídit se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů; obec zase právními předpisy upravujícími hospodaření územních samosprávných celků (zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů). V případě, že VZMR je hrazena z dotace, musí se zadavatel řídit též pravidly stanovenými poskytovatelem dotace.
Povinnost zadavatele řádně hospodařit s majetkem rovněž svědčí spíše pro to, aby zadavatel přijal do soutěže o VZMR i nabídky ostatních dodavatelů, které sám k podání nabídky nevyzýval.
V případě, že se domníváte, že zadavatel VZMR porušil povinnosti ukládané mu ZVZ (konkrétně dodržovat při zadávání VZMR zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace) a v důsledku toho i další právní předpisy, které mu stanovují řádně hospodařit se svým majetkem, můžete se obrátit na orgány provádějící finanční kontrolu zadavatele.
u veřejných zakázek malého rozsahu (dále jen „VZMR“) podle § 12 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) nemá zadavatel v souladu s § 18 odst. 5 ZVZ povinnost postupovat podle ZVZ, musí však dodržet zásady stanovené pro postup podle ZVZ, a to zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. Podrobnější postup pro zadávání VZMR není zákonně upraven a často jej upravuje vnitřní předpis zadavatele, který musí být v souladu s výše uvedenými zásadami.
Vzhledem k povinnosti postupovat při zadávání VZMR podle zásad rovného zacházení a zákazu diskriminace by zadavatel VZMR v zásadě měl připouštět účast i jiných než jím vyzvaných uchazečů. Pokud však z důvodů snahy o jednoduchost procesu zadávání VZMR (zvláště pokud se jedná o VZMR s nízkou předpokládanou hodnotou) zadavatel stanoví ve svých vnitřních předpisech, že účast uchazečů je omezena na určitý maximální počet, tak při odmítnutí uchazečů nad tento počet nelze jednoznačně dovozovat porušení zásady rovného zacházení. Rozhodně však nesmí zadavatel některé dodavatele přijmout do soutěže nad rámec jím vyzvaných dodavatelů a jiné nikoliv, v takovém případě by se bezpochyby jednalo o porušení zásady zákazu diskriminace.
Zadavatel se však musí řídit i ostatními právními předpisy, které mu ukládají povinnost řádně hospodařit s majetkem (dodržovat zásadu hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti): např. organizační složka státu má povinnost řídit se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů; obec zase právními předpisy upravujícími hospodaření územních samosprávných celků (zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů). V případě, že VZMR je hrazena z dotace, musí se zadavatel řídit též pravidly stanovenými poskytovatelem dotace.
Povinnost zadavatele řádně hospodařit s majetkem rovněž svědčí spíše pro to, aby zadavatel přijal do soutěže o VZMR i nabídky ostatních dodavatelů, které sám k podání nabídky nevyzýval.
V případě, že se domníváte, že zadavatel VZMR porušil povinnosti ukládané mu ZVZ (konkrétně dodržovat při zadávání VZMR zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace) a v důsledku toho i další právní předpisy, které mu stanovují řádně hospodařit se svým majetkem, můžete se obrátit na orgány provádějící finanční kontrolu zadavatele.