ČÁST PATNÁCTÁ Účinnost (§ 279)
Smlouva z veřejné zakázky uzavíraná po 18.10.2018
18.06.2018 Blíží se datum 18.10.2018, od kdy musí již všichni zadavatelé v ČR zadávat veřejné zakázky elektronicky. Jak to bude s veřejnými zakázkami, které byly zahájeny před tímto datem, v našem případě ještě v roce 2017, a to klasicky, ale k dokončení zadávacího řízení a podpisu smlouvy s vybraným dodavatelem by mělo dojít až po 18.10.2018. Lze toto zadávací řízení realizované ještě klasicky, takto i dokončit, nebo ho bude nutné zrušit?
Co se týče zadávacích řízení zahájených před 18. říjnem 2018, s ohledem na neexistující přechodná ustanovení k § 211 odst. 3 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“ nebo „zákon“), se bude povinná elektronizace týkat všech zadávacích řízení, u nichž lhůta pro podání nabídek skončí 18. října 2018 a později (viz stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj ČR: http://www.portal-vz.cz/cs/Aktuality/Povinna-elektronicka-aktualizace). Z výše uvedeného vyplývá, že stěžejním momentem je lhůta pro podání nabídek. Předpokládáme, že ve Vašem případě již uplynula lhůta pro podání nabídek a nabídky tak byly podány listině (tj. před datem 18. října 2018). Pokud tomu tak je, zadávací řízení nemusí být zrušeno, neboť veškerá další písemná komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem bude, podle § 211 odst. 3 ZZVZ, s účinností od 18. října 2018 probíhat elektronicky (u organizačních složek státu (zadavatelé podle § 4 odst. 1 písm. a), ČNB a centrální zadavatelé je elektronická komunikace účinná od 18. dubna 2017). V praxi to znamená, že pokud již uplynula lhůta pro podání nabídek a nabídky byly před 18. říjnem 2018 podány listině, tak zadavatel nezruší zadávací řízení, ale dokončí jej a to tak, že buď:
– pro další průběh a ukončení zadávacího řízení určí elektronický nástroj (je-li k tomu povinný!!), prostřednictvím kterého dokončí zadávací řízení, nebo
– pro další průběh a ukončení zadávacího řízení využije e-mail, datovou schránku, apod., jakožto prostředky elektronické komunikace (vztahuje se na případy, kdy zadavatel nemusí použít elektronický nástroj), prostřednictvím kterých dokončí zadávací řízení.
Pokud ovšem zadavatel stanoví lhůtu pro podání nabídek tak, že skončí až 18. října 2018 nebo později, musí v zadávacích podmínkách stanovit požadavek na elektronickou formu nabídky a určit elektronický nástroj pro jejich podání. Po 18. říjnu 2018 tak zadavatel nesmí umožnit podávání listinných nabídek. Výše uvedené vyplývá z ustanovení § 211 odst. 3 ZZVZ.
K povinné elektronizaci dále uvádíme, že z usnesení vlády ze dne 19. června 2018 č. 408, o změně usnesení vlády ze dne 21. června 2017 č. 467, o uložení povinnosti využívat Národní elektronický nástroj při zadávání veřejných zakázek (dále jen „UV č. 408“) vyplývá (za předpokladu, že se jedná o subjekty, na které UV č. 408 dopadá, tedy členy vlády a vedoucí ostatních ústředních správních úřadů a jim podřízeným orgánům a organizacím, kteří jsou veřejným zadavatelem podle § 4 odst. 1 písm. a) a c) ZZVZ a zároveň se jedná o veřejnou zakázku s předpokládanou hodnotou přesahující částku 500 000 Kč bez DPH s výjimkou podle bodu V/2 tohoto UV č. 408) povinnost používat Národní elektronický nástroj k zadávání veřejných zakázek. Z Vašeho dotazu nevyplývá, zda jste zadavatelem, na kterého podle UV č. 408 dopadá povinnost používat Národní elektronický nástroj k zadávání veřejných zakázek. Pokud tomu tak není, tak i přesto, že by lhůta pro podání nabídek skončila až 18. října 2018 nebo později, není potřeba k zadávání veřejných zakázek využít Národní elektronický nástroj a můžete umožnit podávání elektronických nabídek prostřednictvím jiného elektronického nástroje (nabídky lze po 18. říjnu 2018 podávat pouze elektronicky, nikoliv listině). Pokud jste zadavatelem, na kterého podle UV č. 408 dopadá povinnost používat Národní elektronický nástroj k zadávání veřejných zakázek, jedná se o zakázku v režimu ZZVZ a zároveň zadavatel stanovil lhůtu pro podání nabídek tak, že skončí až 18. října 2018 nebo později, je potřeba k zadávání veřejných zakázek využít přímo Národní elektronický nástroj.
Co se týče uzavírání smlouvy, platí, že pokud se smlouva na veřejnou zakázku uzavírá v zadávacím řízení, vztahuje se na její uzavření povinnost provádět písemnou komunikaci elektronicky podle § 211 odst. 3 ZZVZ; výjimku představují případy uvedené v § 211 odst. 3 pod písmeny a) až d) ZZVZ. Smyslem a účelem § 211 odst. 3 ZZVZ je zajistit transpozici směrnic, které vyžadují (až na výjimky) plnou elektronizaci písemné komunikace v zadávacím řízení. Pojem zadání je zde potřeba vykládat podle terminologie evropských směrnic jako rozhodnutí, kterému dodavateli bude veřejná zakázka přidělena, na rozdíl od vnitrostátní úpravy v § 2 odst. 1 ZZVZ, která pojem zadání definuje jako okamžik uzavření smlouvy. Použití sankce neplatnosti u smlouvy uzavřené v listinné podobě tedy není vzhledem ke smyslu a účelu zákona nezbytné. Smlouvy na veřejné zakázky uzavřené v zadávacím řízení v listinné podobě tak budou platné (viz stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj ČR: http://www.portal-vz.cz/getmedia/e0ffade9-c8f6-4c36-b0d5-d73a48ab5a56/171113_DUSLEDKY-NEDODRZENI-POVINNE-ELEKTRONICKE-FORMY-PISEMNE-KOMUNIKACE-PRI-UZAVIRANI-SMLOUVY-NA-VEREJNOU-ZAKAZKU_k-uverejneni.pdf [PDF, 178.41KB] [PDF, 178.41KB]
Pro úplnost doplňuji, že povinná elektronizace se netýká zakázek malé rozsahu. U zakázek malého rozsahu tudíž bude i po 18. říjnu 2018 možné nadále přijímat nabídky v listinné podobě. Daný závěr potvrzuje stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj ČR dostupné zde: http://www.portal-vz.cz/getmedia/715439fe-0a1d-4afc-8083-a2f0db34dc9e/Komunikace-mezi-zadavatelem-a-dodavatelem_VZMR.pdf [PDF, 181.87KB] [PDF, 181.87KB] . Ze stanoviska vyplývá, že je nutné ze systematického hlediska považovat § 211 odst. 3 ZZVZ za pravidlo konkretizující obecné pravidlo uvedené v § 211 odst. 1 ZZVZ, které se nevztahuje na zakázky malého rozsahu.
Elektronický originál dokumentu (smlouvy)
24.08.2017 Dobrý den, prosím o informaci, zda v rámci realizace zadávacího řízení formou DNS je nutné podepsat v závěru řízení smlouvu elektronicky, tedy mít originál dokumentu v elektronické podobě nikoliv v analogové formě. Obdobně tak u VZ, kde je podmíněn elektronický příjem nabídek.
Od 18. 4. 2017 vstoupila dle § 279 odst. 2 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (dále jen „ZZVZ“) v účinnost povinnost elektronické komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem v případě zadavatelů podle § 4 odst. 1 písm. a) ZZVZ, dále České národní banky a centrálních zadavatelů. V případě ostatních zadavatelů (např. státní příspěvkové organizace, územní samosprávné celky) je povinná elektronizace odložena na 18. 10. 2018.
Toto pravidlo platí pro všechna zadávací řízení a vyplývá z ustanovení § 211 odst. 3 ZZVZ.
S ohledem na shora uvedené by smlouva mezi zadavatelem, pro kterého je povinná elektronická komunikace, a vybraným dodavatelem měla být uzavírána elektronicky, tzn. podepsána uznávaným elektronickým podpisem.
V případě dynamického nákupního systému je povinná elektronizace pro všechny zadavatele od nabytí účinnosti ZZVZ, tj. od 18. 10. 2016 (viz § 279 odst. 3 ZZVZ) a smlouva mezi zadavatelem a vybraným dodavatelem by měla být uzavírána také elektronicky.