ČÁST PÁTÁ Zjednodušený režim (§ 129)
Postup zadání jedné části rámcové dohody ve zjednodušeném režimu (§ 129 odst. 2) a druhé ve výjimce dle § 18 odst. 3 ZZVZ
14.10.2025 Vážení, dovoluji se na Vás obrátit s dotazem, zda je i v případě dvou rámcových dohod, které tvoří jeden funkční celek a sčítá se jejich předpokládaná hodnota, využitelný postup dle § 18 odst. 3 ZZVZ, resp. kdy jsou plánované v časové souvislosti dvě rámcové dohody soutěžené ve zjednodušeném režimu (samostatně na části - předpokládaná hodnota obou částí v souladu s § 23 ZZVZ je 18 mil. Kč bez DPH). Jedna rámcová dohoda bude uzavřená dle pravidel pro zjednodušený režim. Je možné druhou rámcovou dohodu v hodnotě 1,8 mil. Kč bez DPH zadat s využitím postupu podle § 18 odst. 3 ZZVZ? Pokud ano, je nutné poté hlídat čerpání z "hlavní" rámcové dohody, aby byl zachován poměr 20% hodnoty všech veřejných zakázek, které byly čerpány na základě rámcové dohody? Předem děkuji za odpověď.
Podle § 131 odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (ZZVZ), je stanoveno, že: “Rámcovou dohodou mezi sebou jeden nebo více zadavatelů a jeden nebo více dodavatelů ujednávají rámcové podmínky týkající se zejména ceny nebo jiných podmínek plnění veřejné zakázky, které jsou závazné po dobu trvání rámcové dohody.”
Je poměrně neobvyklé, že by tyto rámcové podmínky, tvořily jeden funkční celek, natož aby ho tvořily dvě rámcové dohody. Doporučujeme ověřit, že se skutečně jedná o rámcovou dohodu ve smyslu ZZVZ. V praxi někdy bývají uzavírány smlouvy na veřejné zakázky s rámcovým prvkem. Dochází u nich k zadání veřejné zakázky přímo v zadávacím řízení, nikoli až na základě rámcové dohody (§ 2 odst.3 ZZVZ). Touto problematikou se zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rozhodnutí sp. zn. ÚOHS-R0007/2023/VZ (https://uohs.gov.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-18756.html).
Ustanovení § 18 ZZVZ zní:
(1) Je-li veřejná zakázka rozdělena na části, stanoví se předpokládaná hodnota podle součtu předpokládaných hodnot všech těchto částí bez ohledu na to, zda je veřejná zakázka zadávána a) v jednom nebo více zadávacích řízeních, nebo b) zadavatelem samostatně nebo ve spolupráci s jiným zadavatelem nebo jinou osobou.
(2) Součet předpokládaných hodnot částí veřejné zakázky podle odstavce 1 musí zahrnovat předpokládanou hodnotu všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti. Kromě případů uvedených v odstavci 3 musí být každá část veřejné zakázky zadávána postupy odpovídajícími celkové předpokládané hodnotě veřejné zakázky.
(3) Jednotlivá část veřejné zakázky může být zadávána postupy odpovídajícími předpokládané hodnotě této části v případě, že celková předpokládaná hodnota všech takto zadávaných částí veřejné zakázky nepřesáhne 20 % souhrnné předpokládané hodnoty a že předpokládaná hodnota jednotlivé části veřejné zakázky je nižší než částka stanovená nařízením vlády.
V § 18 je úprava předpokládaných hodnot veřejných zakázek nikoli rámcových dohod. Pokud se však bude jednat o veřejnou zakázku, která tvoří jeden funkční celek, a to i v případě že smlouva bude vykazovat určité rámcové prvky, bude možné za splnění podmínek § 18 odst. 3 ZZVZ část této veřejné zakázky zadávat postupy odpovídajícími její předpokládané hodnotě.
Předpokládaná hodnota rámcových dohod je upravena v § 23 odst. 1 ZZVZ, podle kterého: Pro stanovení předpokládané hodnoty rámcové dohody nebo dynamického nákupního systému je rozhodná souhrnná předpokládaná hodnota všech veřejných zakázek, které mohou být na základě rámcové dohody nebo v dynamickém nákupním systému zadány. Při stanovení předpokládané hodnoty rámcové dohody má tedy zadavatel nejprve stanovit předpokládané hodnoty veřejných zakázek, které mohou být na jejím základě zadány. Jejich souhrn pak tvoří předpokládanou hodnotu rámcové dohody.
Není obcházením zákona, pokud jsou vedle sebe uzavřeny dvě rámcové dohody. Každé z nich však musí být řádně stanovena předpokládaná hodnota. Klíčovým v takovém případě bude omezení souhrnu veřejných zakázek, které na jejich základě mohou být zadány, v každé z takovýchto rámcových dohod. Pro postup v zadávacím řízení, jehož cílem je uzavření rámcové dohody, je možné použít pravidla pro zjednodušený režim, pokud veřejné zakázky, které na jejím základě mají být zadány jsou veřejnými zakázkami na sociální nebo jiné zvláštní služby uvedené v příloze č. 4 ZZVZ. Situaci, kdy se při stanovení předpokládané hodnoty rámcové dohody ukáže, že její předpokládaná hodnota je nižší než limity pro veřejné zakázky malého rozsahu, obvykle zadavatelé řeší tak, že rámcovou dohodu neuzavírají a rovnou jednotlivé veřejné zakázky zadávají mimo zadávací řízení. Závěrem shrnujeme, že ustanovení § 18 odst. 3 ZZVZ není v případě rámcových dohod využitelné, ale zákon nebrání zadavateli uzavřít více rámcových dohod.
Režim zadání VZ
28.06.2019 Zakládá skutečnost, že předmětem veřejné zakázky jsou právní služby (dle přílohy č. 4 ZZVZ) povinnost realizovat tuto VZ výhradně ve zjednodušeném režimu dle § 129? Nebo je možné postupovat v příslušném režimu dle parametrů dané VZ.
K dotazu, zda musíte zadávat právní služby ve zjednodušeném režimu, jenž se týká § 129 odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) Vám sdělujeme:
Ve zjednodušeném režimu zadává zadavatel veřejné zakázky, včetně koncesí podle § 174 ZZVZ, na sociální a jiné zvláštní služby uvedené v příloze č. 4 k tomuto zákonu. To platí i v případě, že součástí předmětu veřejné zakázky jsou i služby v této příloze neuvedené, pokud jejich předpokládaná hodnota je nižší, než je předpokládaná hodnota služeb uvedených v příloze č. 4 k tomuto zákonu.
I když formulace výše uvedeného ustanovení může nasvědčovat tomu, že zadavatel služby uvedené v příloze č. 4 musí zadávat ve zjednodušením režimu, není vyloučeno, aby zadavatel postupoval podle přísnějšího režimu a zadal tyto služby v režimu podlimitním nebo nadlimitním.
