01 Srp

Podpora vzdělávání, praxe a rekvalifikací

V posledních letech je ze strany zaměstnavatelů opakovaně zdůrazňován požadavek na kvalifikované zaměstnance především v technických a přírodovědných oborech na nižších, středních i vyšších kvalifikačních úrovních. Za důležité téma lze v současné době považovat také změny kvalifikační struktury trhu práce a podporu dalšího vzdělávání. Stranou zájmu zadavatelů by neměl stát ani možný hospodářský pokles v důsledku šíření COVID-19 a následné znovuoživení ekonomiky, což může způsobit nepotřebnost některých profesí a nutnost rekvalifikací zaměstnanců pro účely nových pracovních míst.

Jde o problematiku, k jejímuž řešení může přispět právě odpovědné zadávání veřejných zakázek. Stejně jako můžou veřejní zadavatelé požadovat po svých dodavatelích, aby v rámci zakázek zaměstnávali osoby dlouhodobě nezaměstnané či jinak znevýhodněné na trhu práce, mohou využít svých zakázek, aby v jejich rámci podporovali zapojování absolventů vybraných oborů či zajišťovali zvyšování dovedností osob s horším uplatněním na trhu práce.

O možnosti využít odpovědné zadávání i pro řešení uvedené problematiky se zmiňuje i publikace Evropské komise Sociální nakupování – Průvodce zohledňováním sociálních hledisek při zadávání veřejných zakázek. Ve výčtu možností, jak v rámci zadávání veřejných zakázek podporovat vzdělávání a zaměstnanost jsou uvedeny tyto příklady sociálních hledisek, která lze zahrnout do smluvních ustanovení o plnění zakázky:

„Mohou mít za cíl zejména podporu odborné přípravy na daném místě, zaměstnávání osob, které čelí zvláštním obtížím v procesu začlenění, boj proti nezaměstnanosti … zaměstnat dlouhodobě nezaměstnané nebo provádět vzdělávací opatření pro nezaměstnané nebo pro mládež.“

Tím, že si osoby s horším uplatněním na trhu práce zvýší kvalifikaci nebo ji přizpůsobí potřebám trhu, anebo že absolventi získají odbornou praxi v oboru, se přirozeně zvyšuje jejich možnost uplatnění na trhu práce. Požadavky zadané v rámci veřejné zakázky tak mohou mít multiplikační efekt, kdy podpora vzdělání či zvýšení kvalifikace vede k zaměstnanosti podpořených osob (viz níže – příklad dobré praxe Povodí Morava). Pokud zadavatelé začnou používat požadavky v souvislosti se vzděláváním, praxí či rekvalifikací ve velkých zakázkách a v širším měřítku, mohou tím i výrazněji podpořit zaměstnanost v rámci daného regionu.

Pokud uvažují veřejní zadavatelé o zohlednění vzdělávacích příležitostí ve svých zakázkách, měli by nejdříve znát specifika vybrané obce nebo regionu, aby dokázali posoudit, které typy vzdělávání, praxe či zvyšování dovedností je vhodné v rámci zadání zakázek podporovat. V případě, že se rozhodnou pro podporu absolventů, je vhodné definovat si, jaká je současná struktura absolventů, kteří se uplatňují hůře na trhu práce a proč, a které vzdělávací obory nebo kvalifikace jsou z hlediska rozvoje obce či regionu klíčové.

Podpora vzdělávání nabízí širokou škálu možností. Může se například jednat o zvyšování atraktivity některých oborů, kdy zhotovitel stavby umožní exkurze žákům místních škol. Nebo může jít o stáže pro vysokoškolské studenty vybraných oborů, například u zhotovitele projekčních prací. Pokud je pro plnění veřejné zakázky nezbytná vysoká odbornost osob, které se na ní podílí, a například student tak nemůže vykonávat projekční či jiné práce související s plněním veřejné zakázky, lze aplikovat podmínku účasti studenta na odborném studijním pobytu. Student sice nebude moci práce sám vykonávat vysoce odborné úkoly, ale bude se moci seznámit s tím, jak při těchto odborných pracích postupují již kvalifikované osoby, což může být pro jeho studia a pozdější využití studijních poznatků v praxi velmi přínosné. Požadováno může ale také být zvyšování kvalifikací zaměstnanců anebo poskytování rekvalifikací dodavatelem veřejné zakázky.

Podporu vzdělávání, praxe a rekvalifikace (či obecně získávání nových dovedností) však nelze zahrnout do jakékoli zadávací dokumentace. Požadavky vyjádřené v tzv. zvláštní podmínce plnění nebo v rámci hodnocení (viz níže) musí mít přímou souvislost s předmětem plnění zakázky, tedy nelze po dodavateli požadovat např. poskytnutí praxe v oboru, který nesouvisí s plněním zakázky apod. Pro použití  požadavku na vzdělávání, praxe a rekvalifikace je vhodné vybírat především veřejné zakázky, jejichž plnění probíhá po delší dobu.

V zadávacím řízení:

Zadavatel musí mít vždy na paměti, že při definování podmínek, požadavků nebo kritérií hodnocení v zadávacím řízení je nutné v souladu s § 6 ZZVZ dodržovat základní zásady zadávání veřejných zakázek, tedy i v ZZVZ nově výslovně definovanou zásadu přiměřenosti.

Předpokladem vhodného nastavení požadavků v zadávací dokumentaci, a tedy efektivního řešení, je také znalost trhu, důsledná příprava a zapojení stakeholderů (školy, úřady práce, pakty zaměstnanosti).

Při definování zadávacích podmínek lze využít institut tzv. předběžných tržních konzultací ve smyslu § 33 ZZVZ, při kterých může zadavatel získat zpětnou vazbu od potenciálních dodavatelů. Může se dozvědět, zda jsou požadavky na zapojení studentů, absolventů nebo osob s nízkou kvalifikací vhodně a přiměřeně nastaveny a zda jsou pro potenciální dodavatele splnitelné. Z předběžných tržních konzultací může vyplynout i jiné, vhodnější řešení.

V praxi se vzdělávání, praxe a rekvalifikace v zadávacím řízení nejčastěji podporují formou kombinace zadávací podmínky, tzv. „zvláštní podmínky plnění“ v zadávací dokumentaci ve smyslu § 37 odst. 1 písm. d)  ZZVZ, ve spojení podmínky ve smlouvě, přičemž nedodržení takového smluvního ujednání při plnění veřejné zakázky může být sankcionováno smluvní pokutou nebo odstoupením zadavatele od smlouvy.

V některých případech může být vhodnější zařadit podporu tohoto společenského tématu do multikriteriálního hodnocení a tedy míru nebo způsob naplnění ponechat na rozmyslu a možnostech dodavatele a toto následně hodnotit. Například lze jako dílčí hodnotící kritérium hodnotit počet osob z cílové skupiny (studenti, absolventi, osoby s nízkou kvalifikací apod.), kterým dodavatel po dobu plnění veřejné zakázky poskytne praxi, zvýší kvalifikaci či poskytne rekvalifikaci, s tím, že čím více osob takto zadavatel do veřejné zakázky zapojí, tím více bodů v hodnocení získá (vhodné se přitom jeví stanovit maximální hodnocený počet). Hodnotící kritéria uvedená v nabídce a následně hodnocená zadavatelem v hodnocení musí být v průběhu realizace veřejné zakázky plněna a jejich nedodržení bývá sankcionováno smluvními pokutami nebo může být důvodem pro odstoupení zadavatele od smlouvy.

Je také možné využít řízení se soutěžním dialogem, a to za předpokladu a v takových situacích, kdy by použití otevřeného či užšího řízení pro zadavatele pravděpodobně nevedlo k uspokojivým výsledkům zadávacího řízení. Použití řízení se soutěžním dialogem ve smyslu § 68 a § 69 ZZVZ je podmíněno splněním taxativních zákonných podmínek uvedených v § 60 ZZVZ.

Pokud je splněna jedna ze shora uvedených podmínek ve vztahu k předmětu plnění, může zadavatel při hledání vhodného řešení plnění veřejné zakázky požadovat po uchazečích doplnění své nabídky o návrhy zohlednění vzdělávacích, ale i jiných aspektů, které mohou být při plnění zakázky podpořeny.

Příležitosti pro uplatnění

Příležitosti k podpoře vzdělávání, praxi a rekvalifikace (příp. získávání nových dovedností)  se velmi vhodně nacházejí například v zakázkách na stavební práce a v zakázkách na služby projektantů a architektů.

Ve veřejných zakázkách na projektovou činnost lze požadovat zapojení studentů, kteří tak mohou absolvovat studijní pobyt, či absolventů, kteří si mohou zvýšit odbornou kvalifikaci a prakticky si ověřit své dovednosti v rámci přípravy projektů. To jim pak umožní lepší uplatnění na trhu práce.

V rámci veřejných zakázek na stavební práce je pak vhodné uplatnit např. podmínku poskytnutí odborné praxe učňům či zapojení nekvalifikovaných zaměstnanců, kteří si mohou zvýšit či získat kvalifikaci v oborech potřebných při realizaci stavby. Tím se zlepší jejich postavení na trhu práce i po skončení plnění veřejné zakázky.

Obecně je tedy mnoho příležitostí pro podporu vzdělávání, praxe a rekvalifikací – vytvoření míst k učňovské praxi, studentské a pracovní stáže (zaměřené na absolventy škol, kteří zatím nemají dostatečné pracovní zkušenost nebo vhodné pracovní návyky), výchovné a vzdělávací aktivity ve formě návštěv učňů a studentů na staveništi, školení zaměstnanců (zvyšování jejich kvalifikace v průběhu veřejné zakázky) apod. Vždy je však třeba vzít v potaz konkrétní potřeby zadavatele a zohlednit předmět, rozsah a místo plnění veřejné zakázky. V tomto ohledu je vhodné spolupracovat se zainteresovanými institucemi – školami, univerzitami či Úřady práce.

Většina zakázek je teritoriálně spojena s místem dodávky, místem poskytování služeb a u stavebních zakázek s místem, kde se provádí stavební práce. Zejména v rámci veřejných zakázek na stavební práce nebo služby jsou často najímány přímo v místě stavby či poskytování služby nekvalifikované osoby nebo osoby s nižší kvalifikací, např. stavební dělníci, osoby provádějící úklid apod. Zavedením podmínky zvýšení kvalifikace či rekvalifikace takových osob v průběhu plnění veřejné zakázky tak bude často podpořeno právě zvýšení kvalifikace osob v daném regionu nebo přizpůsobení jejich kvalifikace potřebám daného regionu.

___

Při implementaci této příležitosti můžete využít vzorovou textaci k podpoře vzdělávání a kvalifikace. Ve vztahu k exkurzím lze využít vzorové textace používané Městem Jičín, Univerzitou Karlovou nebo státním podnikem Povodí Vltavy.

Příklady dobré praxe

KASÁRNA JIČÍN výstavba dopravní a technické infrastruktury a veřejných prostranství

  • Zadavatel: město Jičín
  • Název VZ: Kasárna Jičín, výstavba dopravní a technické infrastruktury a veřejných prostranství
  • Širší společenské zájmy: komunikace s dodavateli, minimalizace dopadů na životní prostředí, přijetí a dodržování etického kodexu dodavatelem, zřízení bankovního účtu k nahlížení z důvodu zajištění transparentnosti a bezpečí pro poddodavatele, exkurze pro děti ZŠ s cílem podpořit jejich zájem o technické vzdělávání
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 197.000.000,00 Kč bez DPH vč. vyhrazené změny závazku ve výši 17.000.000,- Kč bez DPH
  • Právní předpis: dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (ZZVZ) (otevřené nadlimitní řízení na stavební práce)

Zhotovení stavby – Areál sportovních nadějí (Jihomoravský kraj)

  • Zadavatel: Jihomoravský kraj
  • Název VZ: Zhotovení stavby – Areál sportovních nadějí
  • Širší společenské zájmy: zajištění legálního zaměstnávání, férové a důstojné pracovní podmínky a odpovídající úroveň bezpečnosti práce, zapojení studenta a závazek dodavatele k maximálnímu úsilí eliminovat uskladnění odpadů na skládky
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 117 500 000 Kč bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ)

Revitalizace objektů Karolina

  • Zadavatel: Univerzita Karlova
  • Název VZ: RUK – SBZ – Revitalizace objektů Karolina – Rekonstrukce chodeb rektorátu a výukové části

Odpovědný přístup zadavatele při organizování akcí s důrazem na udržitelnost (Děčín)

  • Zadavatel: Město Děčín
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na udržitelný přístup při organizování akcí s cílem minimalizace odpadů, podpora lokálnosti a sezónnosti, zapojení lokálních podniků. Město systematicky hledá odpovědná a udržitelná řešení spočívající v efektivním vynakládání svěřených veřejných prostředků.

Podpora technického vzdělávání prostřednictvím veřejné zakázky na stavební práce (Město Jičín)

  • Zadavatel: Město Jičín
  • Název VZ: Stavební úpravy a změna užívání objektu čestného dvora v Jičíně – III. etapa
  • Širší společenské zájmy: Zakázka obsahovala prohlášení ke společensky odpovědnému plnění. Povinnou součástí zakázky je také exkurze pro děti ze základních škol s cílem podpořit zájem o technické vzdělávání.
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 16 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: zjednodušené podlimitní řízení na stavební práce
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ)

Projektová činnost pro řešení klimatizace (MZe)

  • Zadavatel: Ministerstvo zemědělství ČR
  • Název VZ: Projektová činnost pro řešení klimatizace v budově Kotlářská 53, Brno
  • Širší společenské zájmy: Zajištění odborné studijní praxe na realizaci díla min. pro jednoho studenta magisterského studijního oboru se zaměřením, které bude odpovídat předmětu plnění veřejné zakázky.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: VZMR: Uzavřená výzva

Regenerace bytového fondu (Bytové družstvo města Glasgow, Velká Británie)

  • Zadavatel: Bytové družstvo města Glasgow (GHA)
  • Název VZ: Regenerace bytového fondu
  • Širší společenské zájmy: požadavek zadavatele na sociální benefity spočívající v tvorbě příležitostí pro odbornou přípravu a na podporu zaměstnanosti
  • Hodnocení: Ano - oddílu týkajícího se metodického výkazu zaměstnanosti a odborné přípravy bylo přiřazeno 5% – 12.5% bodů za kvalitu, což je přibližně 1.5% – 3% z celkového počtu možných dosažených bodů
  • Předpokládaná hodnota VZ: 750 milionů liber

Bytová zástavba R3 v městské části Raploch (Raploch URC, Velká Británie)

  • Zadavatel: Společnost pro regeneraci městské části Raploch (Raploch URC)
  • Název VZ: Bytová zástavba R3 v městské části Raploch
  • Širší společenské zájmy: požadavek zadavatele na sociální benefity pro místní komunitu spočívající zejména v tvorbě příležitostí pro odbornou přípravu a na podporu zaměstnanosti, dále pak v podpoře malých a sociálních podniků
  • Hodnocení: Ano – sociální benefity pro místní komunity představovaly 10 % celkového hodnocení.

Opravy reagující na potřeby bytového fondu (Croydon Council, Velká Británie)

  • Zadavatel: Croydon Council (městský obvod Londýn)
  • Název VZ: Opravy reagující na potřeby bytového fondu
  • Širší společenské zájmy: Podpora zaměstnanosti a dovedností, podpora místní ekonomiky, zapojení místní komunity.
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly předmětem hodnocení.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 180 mil. liber
  • Druh zadávacího řízení: Soutěžní dialog

Budování škol pro budoucnost (Londýnská městská část Islington, Velká Británie)

  • Zadavatel: Londýnská městská část Islington, Velká Británie
  • Název VZ: Budování škol pro budoucnost
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na zaměstnání dlouhodobě nezaměstnaných osob a zvýšení kvalifikace pracovníků, podílejících se na realizaci zakázky
  • Hodnocení: Předmětem hodnocení byl návrh řešení uchazečů pro maximální sociální prospěch zakázky
  • Předpokládaná hodnota VZ: 140 mil. liber
  • Druh zadávacího řízení: Soutěžní dialog

Vodní dílo Letovice – rekonstrukce, projektová dokumentace pro územní řízení (Povodí Moravy, s. p.)

  • Zadavatel: Povodí Moravy s. p.
  • Název VZ: Vodní dílo Letovice - rekonstrukce, projektová dokumentace pro územní řízení
  • Širší společenské zájmy: Podpora odborné praxe - povinnost zajistit, aby se v rámci studijní praxe na realizaci díla podílel alespoň 1 student magisterského stupně studia v oboru vodních staveb a dalších příbuzných oborů.
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 510 000 Kč​ bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ)

Nové nemocnice v jižním Glasgow (NHS Greater Glasgow and Clyde, Velká Británie)

  • Zadavatel: NHS Greater Glasgow and Clyde
  • Název VZ: The New South Glasgow Hospital
  • Širší společenské zájmy: Cílený nábor a školení byl nastaven zejména na místní nové účastníky na trhu, místa pro učňovskou praxi a pracovní stáže. Zapojení a rozvoj sociálních podniků. Zapojení a rozvoj malých a středních podniků.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 842 mil. liber

VD Boskovice – rekonstrukce, zvýšení bezpečnosti VD za povodní, projektová dokumentace pro stavební řízení a projektová dokumentace pro provedení stavby (Povodí Moravy, s. p.)

  • Zadavatel: Povodí Moravy, s. p.
  • Název VZ: VD Boskovice – rekonstrukce, zvýšení bezpečnosti VD za povodní, projektová dokumentace pro stavební řízení a projektová dokumentace pro provedení stavby
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na zaměstnání osob se ztíženým přístupem na trh práce
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 4 000 000 Kč bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ)

Důležitá judikatura, odborná stanoviska, metodiky a další zdroje

 
Logo MMR
© 2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.
erectile dysfunction pills male sexual best over the counter male enhancers stealth male enhancement review which otc male erection hard on t pills work elite male enhancement formula does viagra help the heart cbd gummies for male sex best male enhancement pills on the market in 2024 extenze extended release vs original natural ed medication vip male enhancement honey will viagra help him wait when do you take extenze pills best sex pills on market what are natural male enhancement pills apollo male enhancement CBD gummies non invasive male enhancement holy basil is it a cure for premature ejaculation extenze gel caps directions do cock rings help premature ejaculation exercises at home that burn belly fat gold keto gummies leucine supplement for weight loss best supplements for female weight loss keto dna gummies exercises to burn belly fat in the gym keto flo gummies review red raspberry supplement for weight loss do crunches actually burn belly fat what fruits burn belly fat overnight belly fat burning breakfast bombs cilexa and weight loss supplements how many crunches to burn belly fat meta therm weight loss supplement best belly fat burning plan best keto gummies cant burn belly fat the best foods to eat to burn belly fat weight loss supplement industry statistics belly fat fat burn food